Logopeden tipsar

Språkstörning – inte bara en fråga om språk

Språkstörning – inte bara en fråga om språk

En språkstörning innebär att språkutvecklingen inte följer det typiska mönstret. Detta kan vara svårt att upptäcka, eftersom det inte alltid är talet som påverkas. En person med språkstörning/DLD ha svårare än andra att lära sig nya ord, förstå vad andra säger, hitta...

läs mer
Matte och språk – hur hänger det ihop?

Matte och språk – hur hänger det ihop?

-Hur gamla är dina syskon? -Eeeh… trettio och nittio tror jag... Det svaret fick jag en gång från Anton, en begåvad tioåring med språkstörning. Hur var det möjligt? Var det läge att skicka in familjen till Guinness rekordbok för världens genom tiderna största...

läs mer
Hur hjälper jag mina elever med läs- och skrivsvårigheter?

Hur hjälper jag mina elever med läs- och skrivsvårigheter?

Den 6 mars 2020 är det åter dags för Europeiska Logopedidagen. Temat för året är läs- och skrivsvårigheter. Men vad innebär det egentligen att ha läs- och skrivsvårigheter? Och vad är det för skillnad på dyslexi och läs- och skrivsvårigheter? Och sist men inte minst:...

läs mer
Skapa en NPF-anpassad lärmiljö

Skapa en NPF-anpassad lärmiljö

För den som har svårt att reglera sin uppmärksamhet, sortera olika sinnesintryck eller förstå och komma ihåg information, kan en helt vanlig dag i skolan upplevas kaotisk. Detta tar energi från inlärningsprocessen och kan i många fall leda till utagerande beteende,...

läs mer
Annorlunda perception vid NPF – Vad kan skolan göra?

Annorlunda perception vid NPF – Vad kan skolan göra?

Skolans ansvar för stöd och kunskap kring NPF Tänk dig att du försöker laga mat. Gästerna kommer snart, och du är ganska sen. Du har fyra kastruller på spisen och en gratäng i ugnen. En lampa i köket är trasig och står och blinkar och köksfläkten tjuter. Din tonåring...

läs mer
Fingra rätt med taktila hjälpmedel

Fingra rätt med taktila hjälpmedel

Taktila hjälpmedel och fokusverktyg för rastlösa fingrar. Jag är en mästare på att pillra, plocka och fingra med olika saker. Godispapper förvandlas i mina händer till små konstverk. Stearin som har hunnit halvstelna gör jag till små tärningar, bollar, stavar eller...

läs mer
Språkstörning – Nio vanliga missförstånd

Språkstörning – Nio vanliga missförstånd

Missförstånd och fakta om språkstörning En språkstörning innebär att förmågan att förstå och uttrycka sig språkligt är påtagligt nedsatt och kan yttra sig på olika sätt. Statistiskt sett finns det minst ett barn i varje skolklass med en språkstörning. Men trots att...

läs mer
Hur kommunicerar jag med ett litet barn?

Hur kommunicerar jag med ett litet barn?

Åtta knep för en framgångsrik kommunikation med småbarn Vill du också vara en sån där som barnen flockas kring, som lätt och naturligt får igång lek och samspel med vilket litet blygt barn som helst? Jag ska här dela med mig av några enkla knep. Följ dem – och du...

läs mer
Är du vänsterhänt eller har du ADHD?

Är du vänsterhänt eller har du ADHD?

Jag är vänsterhänt, vilket beror på att min hjärna fungerar lite, lite annorlunda än hos högerhänta människor. Jag avviker alltså från den högerhänta normen. Jag har aldrig upplevt min vänsterhänthet som en sjukdom, och knappast en funktionsnedsättning eller ett...

läs mer