Laddar

Privatkunder

Villkoren är uppdaterade 2021-02-01

Allmän information

Följande köpvillkor gäller beställningar via e-handeln funkamera.se samt order via telefon eller e-post. Avtal ingås mellan kunden och Funka Mera Norden AB, organisationsnummer 559175-0939.

Funka Mera Norden AB säljer varor via internet till privatpersoner och företag. För att handla i webbutiken funkamera.se måste köparen ha fyllt 18 år eller ha vårdnadshavares samtycke, samt ha en giltig svensk id-handling för uthämtning av paket.

Funka Mera Norden AB reserverar sig för eventuella fel i produktinformation, priser och bilder på webbplatsen. Bilderna på webbplatsen garanterar inte varans exakta utseende. Vi förbehåller oss rätten att korrigera information och priser utan föregående avisering.

Vi förbehåller oss rätten att annullera en order som innehåller felaktiga personuppgifter eller vid misstanke om bedrägeri.

Priser och betalning

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Priserna är dagsaktuella och kan komma att ändras utan avisering i förväg. Kostnad för frakt och eventuella tilläggstjänster anges i kassan.

Klarna checkout

Vi använder Klarna Checkout som en av våra betallösningar. Med Klarna Checkout kan du som privatperson välja att betala med:

  • direktbetalning,
  • kortbetalning,
  • delbetalning, eller
  • faktura.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under Mina sidor.

Swish handel

Med Swish handel kan du betala direkt med din mobiltelefon och appen Swish.

Förskottsbetalning

Om förskottsbetalning önskas, kontakta vår Kundservice.

Frakt och leverans

Beställningar av lagerförda varor skickas normalt inom tre arbetsdagar efter din beställning. Om varan är tillfälligt slut i lager kan leveransen ta något längre tid. En del varor är beställningsvaror och förväntad leveranstid anges på produktsidan i e-handeln.

Privatperson – PostNord Varubrev och DHL ServicePoint

Fraktkostnaden är baserad på försändelsens vikt och storlek. Mindre försändelser skickas med PostNord varubrev inom Sverige. Varubrev levereras i möjligaste mån till din brevlåda eller i annat fall till ett utlämningsställe. Det är en bedömning som görs av PostNord. Funka Mera Norden AB kan tyvärr inte påverka om varubrevet levereras till din brevlåda eller till ett utlämningsställe.

Skrymmande och tunga försändelser skickas som paket till DHL Service Point. Försändelser vi DHL kan spåras genom kolli-ID. Till vissa delar av Norrland och Gotland levererar DHL med en eller ett par dagars fördröjning. Vid eventuella tilläggstjänster som hemleverans kan en kostnad tillkomma.

Den totala kostnaden för frakten visas i kassan innan du slutför ditt köp.

I dagsläget kan beställningar enbart levereras till Sverige, Danmark samt Finland. Fraktavgiften till Danmark och Finland är från 99 SEK.

Leveransansvar

När din försändelse har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolaget som levererar din order. Funka Mera Norden AB kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningen eller för varor som lämnat vårt lager.

Legitimering vid paketutlämning

Om mottagaren är en annan än köparen måste mottagaren kunna legitimera sig vid paketutlämning. En vårdnadshavare kan inte hämta ut ett paket adresserat till en minderårig som saknar giltig legitimation. Vid ej uthämtade paket debiteras köparen/beställaren en kostnad för hanteringen (returfrakt, expeditionskostnad med mera).

Ej uthämtade paket

Försändelsen ligger hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 199 kr för paket som ej hämtats ut.

Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt våra anvisningar.

Leveranshinder

Vid leveranshinder som beror på att kunden lämnat felaktiga uppgifter om leveransadress, eller kontaktuppgifter som e-postadress eller mobilnummer för avisering debiteras kunden en avgift. Var därför noga med att kontrollera att alla uppgifter stämmer innan du genomför ditt köp. Mottagaren måste också kunna legitimera sig vid paketutlämning.

Ångerrätt

Som privatkund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. En förutsättning för ångerrätten är att varan är oanvänd och oskadad. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Kunden står för returfrakten och ansvarar för varan tills den kommit oss tillhanda.

Du kan utöva din ångerrätt genom att kontakta vår Kundservice eller genom skicka oss den standardblankett som Konsumentverket tagit fram. Ångerblankett Konsumentverket > http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Returadress

Funka Mera Norden AB
Sockerbruksgatan 3 D
531 40 LIDKÖPING

Kunden står för returkostnaden vid ångrat köp och har ansvaret för varan till dess att den har kommit oss tillhanda. Vi rekommenderar att returen sker med spårbar frakt. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Återbetalning

När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar enligt Distansavtalslagen.

Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatumet hos Klarna. Detta gör du på klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10.

Reklamation

Enligt Konsumentköplagen gäller tre års reklamationsrätt på våra varor. Reklamationsrätten täcker fabrikationsfel på de varor du har köpt hos oss. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Kontakta Kundservice om du vill reklamera en vara eller inte är nöjd med ditt köp. Beskriv felet så noggrant som möjligt och bifoga gärna en bild.

Funka Mera Norden AB förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Vid reklamation och vid eventuell tvist följer Funka Mera Norden AB riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden, arn.se. Du kan också läsa mer på konsumentverket.se.

Personuppgifter

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt dataskyddsförordningen GDPR har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig. Läs mer om behandlingen av personuppgifter här Personuppgifter.

Informationen du lämnar om dig själv används av oss för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part.

Kontakta Kundservice

​Telefon: 0510-129 00
E-post: service@funkamera.se

Adress

Funka Mera Norden AB
Sockerbruksgatan 3 D
531 40 LIDKÖPING


Företag, kommuner och regioner

Villkoren är uppdaterade 2019-05-27

Allmän information

Följande köpvillkor gäller beställningar via e-handeln funkamera.se samt order via telefon eller e-post. Avtal ingås mellan kunden och Funka Mera Norden AB, organisationsnummer 559175-0939.

Funka Mera Norden AB säljer varor via internet till privatpersoner, företag, kommuner och regioner. För att handla i webbutiken funkamera.se måste köparen ha fyllt 18 år eller ha vårdnadshavares samtycke, samt ha en giltig svensk id-handling för uthämtning av paket.

Funka Mera Norden AB reserverar sig för eventuella fel i produktinformation, priser och bilder på webbplatsen. Bilderna på webbplatsen garanterar inte varans exakta utseende. Vi förbehåller oss rätten att korrigera information och priser utan föregående avisering.

Priser och betalning

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Priserna är dagsaktuella och kan komma att ändras utan avisering i förväg. Kostnad för frakt och eventuella tilläggstjänster anges i kassan. För företag, kommuner och regioner erbjuds förskottsbetalning eller faktura.

Förskottsbetalning

Om förskottsbetalning önskas, kontakta vår Kundservice.

Faktura

Vid fakturabetalning skickas en faktura inom tre arbetsdagar till den angivna fakturaadressen. Vi erbjuder 30 dagars fakturatid. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt.

Vid dröjsmål tillkommer en förseningsavgift på 60 kr inklusive moms samt dröjsmålsränta på 8%. Vid förseningar längre än 30 dagar från det ursprungliga förfallodatumet skickas ärendet vidare till inkasso och en avgift på 180 kr inklusive moms samt dröjsmålsränta på 18% tas ut.

Frakt & leverans

Beställningar av lagerförda varor skickas normalt inom tre arbetsdagar efter din beställning. Om varan är tillfälligt slut i lager kan leveransen ta något längre tid. En del varor är beställningsvaror och förväntad leveranstid anges på produktsidan i e-handeln.

Företag – DHL Inrikes

För företag, kommuner och regioner skickas varorna med DHL Inrikes. Fraktkostnaden är baserad på försändelsens vikt och storlek. Till vissa delar av Norrland och Gotland levererar DHL med en eller ett par dagars fördröjning. Försändelser via DHL kan spåras genom kolli-ID. Den totala kostnaden för frakten visas i kassan innan köpet slutförs.

I dagsläget kan beställningar enbart levereras till Sverige, Danmark samt Finland. Fraktavgiften till Danmark och Finland är från 99 SEK.

Leveransansvar

När din försändelse har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolaget som levererar din order. Funka Mera AB kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningen eller för varor som lämnat vårt lager.

Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid leveranshinder eller för ej uthämtade paket. Därför tar vi ut en avgift om 285 kr inklusive moms (returfrakt, expeditionskostnad) för paket som ej hämtats ut eller inte kan levereras.

Leveranshinder

Vid leveranshinder som beror på att kunden lämnat felaktiga uppgifter om leveransadress, eller kontaktuppgifter som e-postadress eller mobilnummer för avisering debiteras kunden en avgift. Var därför noga med att kontrollera att alla uppgifter stämmer innan du genomför ditt köp.

Öppet köp

För företag, kommuner och regioner erbjuder Funka Mera Norden AB fem arbetsdagars öppet köp räknat från den dag varan mottagits. En förutsättning för öppet köp är att varan är oanvänd och oskadad. Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Kunden står för returfrakten och ansvarar för varan tills den kommit oss tillhanda. För återköp och retur kontakta vår Kundservice.

Returadress

Funka Mera Norden AB
Sockerbruksgatan 3 D
531 40 LIDKÖPING

Kunden står för returkostnaden vid öppet köp och har ansvaret för varan till dess att den har kommit oss tillhanda. Vi rekommenderar att returen sker med spårbar frakt. Returer får inte skickas som postförskott eller frisvar.

Återbetalning

När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman inklusive eventuell fraktkostnad (ej returfrakten), dock senast inom 30 dagar.

Personuppgifter

Funka Mera Norden AB behandlar persondata i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR (The General Data Protection Regulation). I samband med ditt köp godkänner du att vi lagrar och hanterar dina personuppgifter. Vi lagrar de uppgifter som är nödvändiga för att fullfölja avtalet gentemot dig och för att kunna bedriva vår verksamhet. Enligt GDPR har du rätt att få tillgång ;till den information som vi har registrerat om dig. Om de uppgifter som vi lagrar om dig är irrelevanta, felaktiga eller ofullständiga kan du begära att informationen ska rättas, begränsas eller tas bort, vilket vi gör i den mån det är möjligt enligt gällande lagar (som till exempel bokföringslagen). Kontakta vår Kundservice så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice

​Telefon: 0510-129 00
E-post: service@funkamera.se

Adress

Funka Mera Norden AB
Sockerbruksgatan 3 D
531 40 Lidköping

Organisationsnummer 559175-0939