Laddar

Vad är Tourettes Syndrom?

Här besvarar vi några av de vanligaste frågorna man kan ställa sig när man har fått höra att man har ett barn eller en elev med Tourettes syndrom.

Källor: 1177.se, SpecialNest.se

Förening: Riksförbundet Attention
  • Kort om Tourettes syndrom (TS)

    Det är en av de fyra diagnoserna inom NPF - Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar.
    Tourettes syndrom (TS) är tics, men tics är inte alltid nödvändigtvis Tourettes syndrom.
    Det är ingen sjukdom.
    Cirka 1 % av befolkning har det.
    Ofta har man TS i kombination med någon annan diagnos, som till exempel adhd.

  • Hur yttrar sig Tourettes syndrom?
    Det yttrar sig antingen genom tvångsmässiga uttryck, som är motoriska eller vokala.

    Motoriska tics (grimaser, blinkningar, ryckningar i halsen, skuldrorna, lemmar)
    Vokala tics (snusningar, harklingar, hosta, visslande, andra läten, ord, meningar)
  • Vad beror det på?

    Det är en obalans i en del av hjärnans signalsystem som oftast är ärftligt och visar sig när man är barn.
  • Kommer det att gå över?
    Det kan minska med tiden om man tränar och de kan till och med försvinna.
  • Vad gör jag om jag misstänker att mitt barn eller min elev har Tourettes syndrom?
    Vänder dig till elevhälsan, BVC eller vårdcentralen som eventuellt skickar en remiss till BUP för en utredning.
  • Hur hjälper jag mitt barn med Tourettes syndrom?
    • Medicin
    • KBT
    • Öka fysisk aktivitet
    • Minska på stress. Uppmärksamma inte barnets tics, det kan ge stress, som i sin tur bidrar till att ticsen kan öka. Se till att barnet får återhämtning och avkoppling hemma, eftersom trötthet kan vara en triggande orsak till ticsen.
  • Vad ska jag som pedagog tänka på om min elev har Tourettes syndrom?
    Erbjud anpassningar i skolan som till exempel
    • Rörelsepauser.
    • Vilopauser genom att få lämna klassrummet om det blir för mycket.
    • Rätt placering i klassrummet beroende på vilken typ av tics eleven har. Är det vokala, är det kanske bättre med en plats långt fram och är det synliga, vill hen kanske sitta längst bak.
    • Om eleven vill – förklara för klassen vad det innebär att eleven gör sina tics så att de andra förstår varför.
    • Undvik att uppmärksamma elevens tics, det kan öka stressen hos barnet och ticsen kan öka. En enskild plats för att fokus lättare ska hamna på uppgiften/provet än på ticsen.
    • Istället för redovisning kan inspelad redovisning funka bättre.

Klicka på bilderna för att komma till sidan för alla npf-kort»