Laddar

Kardborren och ordförrådet

Tänk dig att du går genom högt gräs. När du kommer ut på andra sidan är sannolikheten rätt stor att något har fastnat på dina kläder, som kardborrar. Att kardborrar så lätt fastnar beror på att de har långa piggar kanske med små krokar på änden – som sticker ut och som lätt fäster sig i kläderna.

Vad har då kardborrar med ordförrådet att göra? Jo, det är faktiskt precis så vi vill att vårt ordförråd ska vara. Föreställ dig att du ska tänka på ordet bil. Om ordet bil ligger alldeles ensamt i något skrymsle i din hjärna blir det inte lätt att hitta. Men om du har många ord associerade till det, till exempel hjul, väg, avgaser, styra, fart och så vidare, har du fler piggar och krokar som gör att du lättare får tag på det bland alla andra ord du har lagrade i din hjärna. Nog har du någon gång upplevt att du har haft ett ord på tungan och liksom letat dig fram till det genom olika associationer. Ju fler piggar och krokar ordet har – desto större är sannolikheten att du hittar det!

Precis så kan man tänka när man lär ut ordförråd till barn. Istället för att bara lära ut orden rätt upp och ner försök att ge barnet ”krokar” att hänga upp dem på. Hur gör man det då? Ja det finns många sätt. Här är några förslag.

  • Försök att tillsammans med barnet komma på ord som associeras med ett visst ord. Hund skulle då kunna bli nos, päls, skäller, valpar, söt. Har barnet etablerat just dessa ord med ordet hund är steget inte långt till en hel mängd andra ord som har samma ord associerade till sig såsom katt, björn, räv, nallebjörn och så vidare.
  • Använd ett ord på andra sätt än att bara säga det kan också stärka ordets förankring i hjärnan. Lek med ordet på olika sätt, till exempel charader eller rita/förklara ordet på ett sätt så att någon annan förstår vad du menar.
  • Koppla ordet till någon känsla. Prata om hur det känns när någon säger ett visst ord. När jag hör ordet hund blir jag varm i kroppen och tänker på min hund. Någon annan kanske känner rädsla efter att ha blivit skrämd av en hund. Om jag hör ordet hav blir jag lugn och tänker på att ligga på en strand och lyssna på havets kluckande. Någon annan kanske fylls av pirr och tänker på en äventyrlig segelfärd.

Med spelet Javisst! får ni möjlighet att jobba med ordförrådet på några av de sätt som beskrivs ovan. Spelet går ut på att man ska beskriva ord på olika sätt, till exempel genom att visa med kroppen, rita eller beskriva ordet.

Förutom att spela spelet som det är tänkt kan man även dra ett kort och utifrån det försöka komma på så många ord som möjligt som rör ordet. Skriv gärna upp orden på ett papper även om barnet inte kan läsa. Sedan kan ni jämföra vilka ord som var lättast att associera med andra ord. Kanske kan ni även upptäcka att ni har skrivit upp samma ord under flera av huvudorden.


2024-02-06 2024-02-06 @ 10:21:47
Bloggmeny

Tips & Råd

Här finns information, inspiration, utbildning och pedagogiska verktyg för de barn, ungdomar och vuxna som kan behöva lite extra stöd för att klara vardagen. Med rätt kunskap uträttar vi stordåd tillsammans!

Vi vill vara med och sätta diagnosen Språkstörning (DLD) på kartan. Det är därför vårt fokus är så stort på just den NPF-diagnosen. Visste du att det finns fler som har diagnosen DLD än som till exempel har adhd? Läs mer på vår kunskapsbank och fråga gärna våra logopeder om du vill fördjupa dig i någon fråga.